Gotland

I fredags åkte jag till Gotland men klassen! Vi började våran resa klockan 05.00, det var riktigt jobbigt att komma upp men till slut, runt klockan 4.10 var jag iaf uppe och lagade frukost som jag skulle ha med mig på resan. Jag tog även en dusch halvsovande lutande mot väggen :P
Avfärden blev försenat något med typ tio minuter, men resan till Nynäshamn skulle ändå ta tre timmar så det gjorde inte så mycket!
På vägen dit stannade vi på Mc Donalds och åt vår frukost, vissa sprang även in och köppte något! Alla var fortfarande lite halvtrötta när resan fortsatte men sång, lek, kortspel och mycket sömn.
Runt klockan tio var vi framme i Nynäshamn. Båten åkte klockan 11, så fort vi kom ombord gick vi upp på däck och solade.
Men efter typ 20 min solande i mycket blåst så gick vi ner för att få något i magen. Vi ställde oss i kö i en och en halv timme :/ Det var halva resan!

När vi var framme hoppade vi på bussen för att åka till kampingen där vi skulle bo. Men dom som var ansvariga på campingen hade glömt nyklarna inne i Visby! Och vi hade planerat att vi skulle packa våra grejor i stugorna, byta om och direkt efteråt åka till flottpaddlingen som vi skulle skynda oss till. Men vi han inte det utan fick byta om i skogen utanför kalkbrottet där vi skulle paddla.
Efter det tog vi våra cyklar som vi hade hyrt och cyklade in i Visby för att handla lite godis och annat gott för lite myspys på stranden på kvällen :D

Nästa dag gick vi upp tidigt för att ata frukost inför en lång dag inne i Visby.
När vi kom dit började jag, Tommy, Max och Johan att fika på ett café inne i stan, sedan gick vi mest runt och kollade!
Efter ett tag skulle vi äta, vi hade fått med oss matlådor från campingen som vi åt utanför Visbys innerstad på en liten stenhäll :D

Efter det åkte vi och kollade på någon konstig stengubbe som jag inte såg att det var en gubbe :/
Men vi hade det iaf kul på den två timmars långa resan dit och hem :D
På kvällen så var det dags för en överraskning från föräldrarna eller lärarna, vet inte riktigt! Det första överraskningen var att vi skulle gå på något tråkigt museum som handlade om Gotlands historia. Men den andra var betydligt roligare, vi blev bjudna in på en liten gård som vi fick gå in i en liten källare där det var två utklädda personer. De hade satt på satt på medeltids musik och på bordet var det framdukat trätallrikar med brödbitar och en kniv på.
Det tillsammans med korv, ost och nötter var förrätten. Under hela den tiden som dom serverade oss så berättade de gamla medeltida historier :D
Sedan var det dags för varmrätten, det var morötter och jätte stora kycklingbitar :P Det var verkligen mycket stämningsfullt!
När det tillsist var slut så rullade vi hem med bussen till campingen där det blev mycket godis och trevligt :P

På söndag ver det sedan dags för hemfärd, men nu med ännu mer gemenskap, godis, kortspelande och så klart sång :P